Selecteer de taal

Select language:

Schilderij_2.gif
Shadow

Haar abstracte, keramische objecten zijn, veelal vooraf gegaan door een relatief snelle schets op papier, op een bijzonder arbeidsintensieve wijze vervaardigd. Al de transparante voorwerpen in klei zijn stap voor stap, lijn na lijn, vorm na vorm, uiterst precies met de hand gemaakt. De compositorische spanning tussen binnen en buiten blijkt een continu terugkerend, centraal motief te zijn. Na voltooiing van een nieuw werk brengt Marga, nadat ze heeft geconstateerd dat het zo echt goed is, subtiel gedoseerd een minutieuze deklaag in porseleinslib aan. Marga ziet het realiseren van vormen en lijnen als één groot, uitdagend spel. Als een werk onverhoopt niet bevalt, verdwijnt het pardoes en rücksichtslos in de prullenbak. Vervolgens begint ze weer van voren af aan.
Hil van Neer verhaalt met veel passie en precisie over het complexe alsook erg tijdrovende ontstaan van haar abstracte kunstwerken. Voor haar is papier telkens een grote uitdaging. Eerst bouwt ze, naar eigen zeggen mede aan de hand van liters lijm, vormen op die uit lagen krantenpapier of papier-maché bestaan. Met een bandschuurmachine slijpt ze vervolgens materiaal weg en houdt ze restvormen over die vervolgens opnieuw met wit of gekleurd papier én lijm worden beplakt. Daarna worden ze weer bewust afgeschuurd. Net zo lang totdat er een boeiende vorm met een markante structuur of een intrigerende spanning tussen de boven- en ondergrond van het object ontstaat. Soms lijkt het alsof de huid van het papier optisch in fluweel is getransformeerd. Nu en dan zaagt Hilhaar objecten in wording letterlijk door. In de opengevallen delen ontvouwen zich plots, welhaast als een superieure bijvangst, verbluffend aantrekkelijke, kleurige miniatuurwerelden.

Nora van Klingeren praat energiek, humoristisch en ook weldadig relativerend, over de wording van haar abstracte kunst in zijde en wol. Ieder werk begint verrassenderwijs met een verhaal. Een narratief gegeven dat wortelt in het omgaan met de Aarde of rechtstreeks is verbonden met flarden uit de wetenschap inzake klimaatverandering. Via persoonlijke gedachtesprongen smeedt ze al die aspecten aaneen tot een nieuw, vaak sterk gereduceerd vertrekpunt voor het maken van gelaagde, veelkleurige werken in textiel. Op boeiende wijze vertelt ze hoe ze met lagen wol en zijde in combinatie met water en zeep tot haar telkenmale fascinerende beelden komt. Relatief snel verlopende processen waarin juist het krimpen en vervilten van het gebruikte materiaal centraal staan. Bij wijze van bonus kunnen de abstracte werken van Nora van Klingeren, die met recht in de vrije ruimte worden opgehangen, altijd van twee (verschillende) kanten worden bekeken. Tot slot wijst Nora erop dat zij tijdens het maken altijd in spiegelbeeld werkt.
Sabine Lintzen vertelt uiterst precies en prettig gestructureerd hoe zij zich gedurende de voorbije jaren - in nauwe samenwerking met een klein team - heeft gespecialiseerd in het verwezenlijken van unieke glasobjecten, zowel in de vorm van polychrome voorwerpen als unica vazen in verschillende kleurstellingen. Helder schetst ze hoe het proces vanaf prille verbeelding via montage van diverse onderdelen tot het volle wasdom van een kunstwerk verloopt. Ze geeft aan dat ze al van jongs af aan grote belangstelling koestert voor bloem- en cel-vormen uit de botanische wereld en interesse heeft voor zich herhalende, geometrische vormen in gesteentes en mineralen. In haar atelier vormt ze - met het geblazen glas - al de hiervoor genoemde elementen om tot letterlijk en figuurlijk gelaagde, facettenrijke glazen huiden boordevol subtiele details. Een opzienbarend element in haar werk is het gegeven dat geabstraheerde vormen, kleuren en licht op waarlijk schitterende wijze samenvloeien tot één geheel. Sabine vertelt dat ze het telkens ongelofelijk spannend vindt hoe een voorwerp er na het afkoelen precies uitziet.Voorstellingsvere9e2b985 a8bb 44f6 af8b 91748d87cc86mogen en werkelijkheid matchen nooit honderd procent.


Ingrid Capozzi, die eveneens goed van de tongriem gesnedenblijkt te zijn, opereert in wezen als een alchemist. Al combinerend en experimenterend, brengt ze in haar abstracte werken uiteenlopende materialen als vlakglas, textiel, papier, metaal en zelfs acryl- en olieverf op een spannende maniertezamen. In compositorisch opzicht, veelal binnen vierkante vormen, paart ze een avontuurlijke inborst moeiteloos aan pure lef. Variety is the spice of life! Tegelijkertijd wijst Ingrid er op dat in haar complex ogende, abstract-organischekunstwerken vaak helder gedefinieerde zones alsook klare begrenzingen voorkomen. Binnen die gericht, zelfgekozen kaders heerst er bij wijze van contrapunt een enorme vrijheid.‘’Zonder vrijheid kan ik niet leven.’’, stelt ze onomwonden vast. Juist om die reden omarmt ze met haar werk overdrachtelijk en suggestief aarde, water, lucht en vegetatie. Maar nooit of te nimmer op een concrete, directe ofrealistische wijze.
Aan het slot van het vraaggesprek wordt door alle betrokkenen nog een keer stil gestaan bij de betekenis van de woorden abstraheren en abstract. Aan het eind merkt Sabine op: ‘‘Wij voegen, ongevraagd, echt iets nieuws toe aan de wereld. Wijzijn vrijwel continu, proactief scheppend. En dat voelt heel erg goed!’’ Daarna wordt de boeiende bijeenkomst afgesloten met een welgemeend applaus van het enthousiaste publiek voor de zes exposanten én voor organisatrice Elly Richaerts.

Rick Vercauteren
Venlo NL

 

 

2023 | alle rechten voorbehouden  | Ine Feijen