Selecteer de taal

Select language:

Schilderij_2.gif
Shadow

Best Art Award

Prijzen voor beste kunst!

Elke dag publiceren we kunst in verschillende technieken, stijlen en richtingen.
Onze wedstrijd is bedoeld om jou te inspireren, kunst te promoten en talent aan te moedigen!Onze prijs bestaat uit 11 verschillende categorieën, waaronder de categorie #ABSTRACT.

Ben je een kunstenaar? Dan nodigen we je van harte uit om deel te nemen aan ons spetterende eerste seizoen!

https://bestartawards.comBest award Elly Richaerts

Kunstenaar van de dag Elly Richaerts @ellyrichaerts
Van de kunstenaar:
De kunstenaar heeft geen invloed op hoe de kijker naar deze werken kijkt.
De blik van de kijker wordt individueel maar ook cultureel bepaald.
Schilderijen zonder betekenis, zoals die van deze kunstenaar, vereisen een grotere diversiteit aan perspectieven van de kijker.

 

Best art  awards! 

Every day we publish art in various techniques, style and directions.
Our competition is created to inspire you, promote art and encourage talent! 
There are 11 different categories in our award, including the #ABSTRACT category.
If you are an artist, then you are invited to take part in our bright first season!

https://bestartawards.com

Artist of the day Elly Richaerts @ellyrichaerts
From the artist:
The artist has no influence on how the viewers views these works. The viewer’s gaze is determined individually but also culturally. Paintings without meaning, such as by this artist, demand a greater diversity of perspective from the viewers.



Eerste prijs voor het gehele oeuvre!

En ook geen beschouwing over het Bauhaus. Hoe ze met hun filosofie zochten naar een toegankelijke beeldtaal, en als tegenbeweging van de art nouveau, alle bloemige of decoratieve krommingen meden, en volledig gingen voor lijn, vorm en kleur, want de werken van Elly zijn als een ontluikende bloem gecomponeerd en uiterst gevarieerd en decoratief van aard.
Het werk van Elly is meer dan een Mondriaan. Mondriaan werkte destructief, hij vlakte de ruimte af. Zelf zei hij daarover: “Een tijd geleden begon ik een ding geheel in ruiten. Zoo. Ik moet eens zien of dat kan. Ik zou verstandelijk zeggen van ja. En er is ook iets voor te zeggen om het diagonale op te heffen, omdat we ons bewegen in een wereld van staande en liggende objecten.” Zijn werk herkennen we aan de felle primaire kleuren. Rode en gele vierkanten, en zwart omlijnde strepen, zonder de groene zachtheid van de natuur. Mondriaan werkte steeds abstracter. Zijn vierkanten werden ieler en ieler. De ruimte werd een platte wereld en vlakken werden afgelijnd. We zien dat hier in ‘de fabriek’.

De fabriek 

 

De STIJL van Elly is anders. Zij verbindt juist vlakken, laat ze dynamisch bewegen in een heelal van andere blok-lichamen. Zij verzacht de harde wereld waarin we leven met pasteltinten. Zij brengt perspectief, en laat haar blokjes dartelen. In tegenstelling tot wat Mondriaan deed vermenigvuldigt Elly haar penseelcreaties. In plaats van minder komen er steeds meer figuren. Het werk van Elly is minutieus, harmonieus en constructief.

IMG 6612 as Smart Object 1schilderij04 600x800

De kunst van Elly; er verschijnen steeds meer kubussen.
De kunst van Elly laat zich daarom goed vergelijken met die van Jean Adams. Deze maand 100 jaar geleden werd hij in de kloosterabdij van Rolduc tot priester gewijd. De verbinding tussen Richaerts en Adams is snel gemaakt. Want wat zij met Kubutopia voor ogen heeft had hij met met zijn priesterschap en geloof; Ontsnappen aan de werkelijkheid om ons heen. In uiterste stilte, met alleen verf en penselen schiep Elly de afgelopen 10 jaren geconcentreerd de 66 doeken die nu de lange kloostergangen van Rolduc sieren.
De weggelaten wetmatigheid uit de reele wereld, de illusie dat er nog wat anders is in het leven zetten de kijker aan tot een eigen interpretatie. Het werk met gele driehoeken die vervloeien in een contrasterende zwarte achtergrond draagt de titel; Black hole, maar had net zo goed ‘Zonnebloemen’ kunnen heten.
Het imaginaire werk van zowel Elly als Jean heeft enige kubistische beeldovereenkomsten. Adams werkte decoratief, met een gestileerde natuur in vlakken. Elly overstijgt zichzelf, door voortdurend te vernieuwen. Het is onvoorstelbaar hoe divers haar werken zijn, hoe ze steeds weer nieuwe patronen ontdekt.

elly rolduc3

2023 | alle rechten voorbehouden  | Ine Feijen 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.